Ajankohtaista

Ajankohtaista

PTS Magazine - Kevyestä käytöstä museokäyttöön 


03.07.2024

Kauhavalaisella Kalevi Topparilla on tallissaan museorekisteröity Scania LB85 Super vuodelta 1970. Auto kuuluu ruotsalaisvalmistajan keskiraskaaseen sarjaan, joka tuotiin markkinoille 1960- ja 1970-lukujen taitteessa. Topparin 1980-luvulla maatalousajoon hankkima auto edustaa siten malliston varhaisimpia yksilöitä.  
”Auton ensimmäiset vaiheet eivät ole tarkasti tiedossamme, mutta ilmeisesti tämä on palvellut ensimmäiset vuodet puutavaraliikkeen ajossa puuta ja levytavaraa kuljettaen”, kertoo Kalevi Toppari. 
Scanian keskiraskaaseen sarjaan kuului perinteikkäiden nokkamallisten ajokkien ohella myös näillä moderneilla bulldog-ohjaamoilla varustettuja autoja. Markkinoita alettiin valloittamaan 8-litraisella rivimoottorilla varustetulla kaksiakselisella LB80-mallilla. Pian markkinoille tuotiin myös raskaammalla rungolla, mutta muutoin yhtäläinen LB85-malli, joka vastasi erityisesti suomalaisyrittäjien kuljetustarpeeseen. Tuotekehityksen vanavedessä mallistoa hiottiin ja autot muuttuivat LB81 ja LB86-malleiksi. Teliautoissa mallimerkintä alkoi kirjainyhdistelmällä LBS. Turboahdetulla moottorilla varustetut mallit tunnistettiin taasen Super-mallimerkinnästä.  
Kalevi Toppari kertoo hankkineensa auton paljolti sen kippilavan vuoksi.  
”Autolla on ajettu maatalomme jyvät ja perunat, joskin nyt sen laitettu sivuun aktiiviajosta. Museorekisteröidyllä autolla käydään lähinnä näyttelyissä ja viime vuosina ajot ovat rajoittuneet paljolti Power Truck Showssa käymiseen”, kertoo Toppari.  
Ruotsalaisen autotehtaan tuote vuodelta 1970 on osoittautunut toimintavarmaksi ja luotettavaksi työjuhdaksi, sillä Toppari kertoo korjaamisen sijaan auton vaatineen lähinnä huoltotoimia.  
”Meille tullessaan auto oli paprikanpunainen, mutta tallista löytyneellä mustalla maalilla se värjättiin meidän näköiseksi”, kertoo Toppari.  
Topparin perhe on osallistunut Power Truck Show -tapahtumaan lukuisia kertoja omalla harrasteautollaan ja Kalevin Tero-pojan mukaan auto on herättänyt kiinnostusta vieraiden parissa. 
”Autoa koitetaan kyllä ostaa. Kyselijöitä on paljon, mutta ostajia vähemmän”, tuumaa Tero, jonka mukaan näyttelyviikonloppu kuluu nopeasti tapahtumatarjonnan parissa. AP


Takaisin uutisiin
Yhteistyössä

 

Blåkläder

 

Mainosvarikko Kauhava Pohjanmaan Osuuspankki
Lippu.fi
Mainostoimisto Semio | Webio julkaisujärjestelmä