Ajankohtaista

Ajankohtaista

PTS Magazine - Kotimaista kunnioittaen


02.07.2024

Suomalaisilla Sisu-kuorma-autoilla on vuosien saatossa hoidettu monenlaisia kuljetuksia. Nurmijärvellä toimiva Esko Valtee Oy hyödynsi kotimaisia kuorma-autoja monipuolisissa ympäristöhuollon tehtävissä niiden olleen yrityksen päämerkkinä vuosikymmenten ajan. Perheyrityksen saavuttaessa 50 vuoden iän oli aika toteuttaa yrityksen historiaa kunnioittava perinneauto. Sanomattakin on selvää, että vihreävalkoisen perinneauton tuli olla kotimaista tuotantoa oleva. 
”Merkkivalinta oli selvä, joten etsimme entisöintikelpoista Kontio-Sisua vuosien ajan tuloksetta. Lopulta löysimme varsin hyväkuntoisen Karhu-Sisun, joka eroaa Kontiosta lähinnä voimanlähteen osalta”, kertoo perheyritystä yhdessä sisarensa Sini Itkosen kanssa luotsaava Ari Valtee. 
Sisarusten tavoitteena oli saada auto valmiiksi vuonna 2021 järjestettyihin 50-vuotisjuhliin. Hyvin pian hankkeen puuhamiehet totesivat, että yrityksen kannalta merkityksellistä projektia ei pilata hosumisella. Juhlat vietettiin ilman Sisua, joka valmistui kesällä 2023. 
Monesti harrasteauton aihioksi löydetään hyvä aihio, joka projektin aikana osoittautuu oletettua haastavammaksi työmaaksi. Myös tämän auton kohdalla nähtiin tämä tyypillinen yllätys, jonka johdosta pihaan hankittiin lopulta kolme erikuntoista aihiota. Työn aikana auto purettiin käytännössä muttereiksi tallin lattialle. Ari Valteen mukaan omalla talkooporukalla tehtiin raskaampia runkotöitä, joskin ohjaamon peltitöihin, maalaukseen ja verhoilun toteuttamiseen etsittiin alansa osaajia, jotka hoitivat työnsä pieteetillä. 
Teknisesti auto oli suhteellisen hyvässä kunnossa, ainoastaan takasilta otettiin auki tarkistusta varten. Valmetin moottori ja ZF:n kuusiportainen vaihteisto päätettiin jättää avaamatta. Ehjää ei alettu suotta korjaamaan, joten voimalinjan kriittiset elementit nostettiin runkopalkkien väliin perusteellisen huollon jälkeen. Perheyrityksen ja varsinkin sen historian kannalta tärkeässä roolissa on omalla verstaalla rakennettu lokasäiliö, joka on täysin toimintakuntoinen.  
”Etsimme varsin laajalta alueelta käytettyä päällirakennetta, jotka olivat kaikki korjauskelvottomassa kunnossa. Käärimme hihat ja päätimme rakentaa täysin uudet laitteet”, kertoo Valtee. Yrityksessä on vuosien aikana rakennettu satoja vaihtolavoja, joskaan yhtäkään lokasäiliötä ei ole aiemmin rakennettu omana työnä.   
”Meillä oli koossa erittäin hyvä ja tinkimättömällä tarkkuudella loppuun saakka työtä tehnyt talkooporukka. Välillä tuntui, että koolla oli oikea Milli-Villetiimi”, kiittelee Ari Valtee talkooporukan syventymistä yritykselle tärkeään asiaan. 
 


Takaisin uutisiin
Yhteistyössä

 

Blåkläder

 

Mainosvarikko Kauhava Pohjanmaan Osuuspankki
Lippu.fi
Mainostoimisto Semio | Webio julkaisujärjestelmä