Ajankohtaista

Ajankohtaista

PTS Magazine - Lila Madonnan uusi tuleminen 


23.07.2024

Kuljetus Nukala Oy:n yrittäjä Mika Nukalan ajatus oli entisöidä Scania jossain vaiheessa, sillä se on ollut ihan viime vuosiin asti edelleen hyötykäytössä. Auton ikään ja käyttöön nähden maalaukset ja kustomoinnit ovat säilyneet erittäin hyvin. Viime kesänä maalasin Kuljetus Nukala Oy:lle erikoismaalaukset Scania Kustom Kingiin, joka samalla tehtiin kunnianosoituksena edesmenneen Mikko Nukalan kustomointiuralle. Edellisestä erikoismaalatusta näyttelyautosta olikin jo kulunut 20 vuotta. Magic Dream auto on vieläkin Kuljetus Nukala Oy:n ajossa. Siinä Kustom King maalaustyön lomassa monesti Mikan kanssa keskustelimme ”Lilan” mahdollisesta entisöinnistä.  
 
Päätyössäni kouluttajana Ammattiopisto Tavastian pintakäsittelyalalla olen opiskelijoiden kanssa tehnyt monia maalausprojekteja, tosin lähinnä henkilöautoihin. Aloin pohtimaan vakavissani Lila-projektin ottamista oppilastyönä koululle. Olimme avanneet Pintakilta Kauhavan alkuvuodesta 2023 ja näkyvyyttä olisi hyvä saada alueella. Etelä-Pohjanmaan alueella ei ole muita oppilaitoksia, jotka tarjoavat teollisen pintakäsittelyalan koulutusta. Teemme myös yhteistyötä Kauhavan kaupungin ylläpitämän Työpaja Junkin kanssa.  
 
Syksyn 2023 aikana aloitimme Scania Lila Madonna yhteistyöprojektin Työpaja Junkin kanssa. Ajatuksena on entisöidä auton ulkoasu 1990-luvun alun mukaiseksi. Scania Lila Madonna on Simo Riikosen maalaama. Hän oli Suomen ensimmäisiä autotaidemaalareita ja varmasti nimekkäin. Simon maalamat erikoismaalaukset on tarkoitus entistää mahdollisimman tarkasti. Auton rakensi ja varusteli Kuljetus Nukala Oy:n Mikko Nukala 1989, ulkoasun suunnittelussa Simo Riikosen lisäksi oli suurena apuna Ritva Nukala.  
 
Simolta kysyttäessä miten Lilan violettisävy valikoitui auton pääsävyksi hän vastasi, että Mikko ja Ritva Nukala olivat tulleet Poriin auton maalauksia suunnittelemaan. Simo oli tehnyt suurikokoisen luonnoksen, jota näyttäessä Mikon kulmat olivat vähän rypistyneet. Mikko oli sitten tokaissut suoraviivaiseen tyyliinsä, että meille ei kyllä krekliinin väristä autoa tule. Kun Nukalat olivat lähteneet paluumatkalle, oli Simon puhelin soinut ja Mikko oli vartin miettimisen jälkeen sitä mieltä, että kyllä se krekliinikin käy. Simo arveli, että Ritva oli saanut Mikon mielen muuttumaan, onhan violetti yksi Ritvan mieliväreistä.  
 
Katson projektia opettajan ja kouluttajan näkökulmasta ja olen hakenut siitä koulutukseen soveltuvia osioita, joita olemmekin käyttäneet lähinnä pintakäsittelyalan EAT-opiskelijoiden kouluttamisessa. Yleensä oppilaitosprojektien pitää olla yleishyödyllisiä ja itsekin erikoismaalarina näen tämän nimenomaisen auton merkityksen olleen suuri koko raskaan kaluston kustomoinnin innoittajana Suomessa. Auto oli aikanaan sekä sävytykseltään että muilta varusteluiltaan hyvin edistyksellinen, Simo Riikosen designit ovat kestäneet hyvin aikaa.  
 
Kauhavan kaupungin Työpaja Junkin työvalmentaja Aki Suovasen mukaan projektin näkyvyys ja työn herättämä mielenkiinto ovat tärkeitä ohjattavien motivoimiseen. Akin sanoin:  
”Projektin kanssa voidaan valmentaa hitsaamista eri tavoin, korjaushitsaamista, monipuolisesti erilaisia tekniikoita. Myös metallin hionnat, plasmaleikkaukset, alumiinin hitsaus ovat tulleet ohjattaville tutuksi. Näitä asioita olemme aikaisemminkin valmentaneet ja opettaneet muiden kohteiden kautta.  
 
Projektin edetessä tulee myös uusia osaamisia tekijöille. Pintakäsittelyn eri työmenetelmät tulevat tutuiksi ja loppujen lopuksi myös erikoismaalaukset tehdään pääosin opiskelijatyönä.”  
 
Projektin etenemistä voi seurata Scania Lila Madonna Instagram- ja Facebook-tileitä sekä mukana olevien henkilöiden omista somekanavista.  
 
Jari Välkkynen  
Pintakilta Kauhava, Kouluttaja, erikoismaalari 


Takaisin uutisiin
Yhteistyössä

 

Blåkläder

 

Mainosvarikko Kauhava Pohjanmaan Osuuspankki
Lippu.fi
Mainostoimisto Semio | Webio julkaisujärjestelmä