Ajankohtaista

Ajankohtaista

PTS Magazine - Seka-auton matkassa 


09.07.2024

Yacht Service Imperial Ltd:n huomassa oleva Volvo LV132 -sekajuna vuodelta 1941 on vuosikymmenten aikana puolustanut maatamme, kuljettanut matkustajia ja toiminut myös paloautona. Kahdeksan vuosikymmenen mittaiseen elinkaareen mahtuu onnistumisia ja mukavia muistoja, mutta myös vahinkoja ja kurjuutta. Parin vuoden takaisen entistämistyön valmistumisen myötä auton tulevaisuus on turvattu. 
”Käytössämme olevien tietojen perusteella tämä auto on yksi sadasta Suomeen vuonna 1941 saapuneesta autosta”, kertoo Timo Rönnberg auton historiasta. Rönnbergin mukaan Ruotsin valtio luovutti nämä autot Suomen Puolustusvoimille kiitoksena Jäämerentien käytöstä. 
Volvo palveli Puolustusvoimissa kuorma-autona ja reserviin auto myytiin Kalkun huutokaupassa vuonna 1946. Klaukkalassa henkilö- ja tavaraliikenteen parissa toiminut Veli Suominen osti auton ja teetti siitä 13 henkilön ohjaamon ja avonaisen rahtilavan muodostaman seka-auton helsinkiläisessä Oy Autokorirakenne Ab:ssä. Vastavalmistuneella seka-autolla Suominen kuljetti matkustajia, mutta myös maitotonkkia Klaukkalan alueella. Vuonna 1953 Suominen möi seka-auton Klaukkalan Metsäkylään perustetun VPK:n ensimmäiseksi paloautoksi. 
”Palokunta kunnosti alustan ja koria jatkettiin Veljekset Kulmalan toimesta paremmin paloautokäyttöä palvelevaksi”, tietää Rönnberg auton historiasta. 1960-luvun lopulla auton todettiin olevan vanhentunut myös palokuntakäyttöön, joten Suominen osti auton takaisin. Aiemmalla omistajalla oli selvät suunnitelmat auton palauttamisesta takaisin seka-autoksi. Monen tekijän summana hanke jäi kuitenkin suunnitteluasteelle ja auto jäi taivasalle odottamaan parempia aikoja. 1990-luvulla varsin huonoon kuntoon päässyt auto siirtyi paloautoharrastajalle lähinnä siinä olleiden hyvien pisteosien vuoksi. Vuonna 2001 linja-autoyrittäjä Aapo Töysä kiinnostui autosta, jota alettiin entistämään omalla korjaamolla välitöinä.  
Työ eteni määrätietoisesti, joskin hitaasti yrityksen työtilanteen mukaan. Korityötä tekemään löydettiin eläköitynyt peltiseppä, joka pieteetillä toteutti koriin alkuperäisen mukaisia muotoja. Kunnostustyö eteni Töysässä aina maalaukseen saakka, mutta yritystoiminnan päättyminen vuonna 2021 laittoi myös kunnostustyön seisontaan. 
Ulkoisesti pitkälle edennyt, mutta voimalinjan ja sisustuksen suhteen keskeneräinen auto siirtyi huutokaupalla nykyiselle omistajalle Yacht Service Imperial Ltd:lle. 
”Saimme tyhjän korin, kolme moottoria ja erän muuta autoon liittyviä tavaroita. Moottoreista kaksi oli väärää tyyppiä kolmannen ollessa risa”, kertoo Rönnberg autosta. 
Entistämistä päätettiin jatkaa pikimiten ja työ lähtikin vauhtiin henkilökunnan sekä eläkkeelle siirtyneen venepuusepän toimesta. Rönnbergin mukaan auto saatiin ajokuntoiseksi puolen vuoden työskentelyllä ja yksi työtä helpottaneista seikoista oli koriltaan huonokuntoisen, mutta teknisesti ehjän varaosa-auton löytäminen.  
”Osia olemme etsineet ja löytäneet eri puolilta maailmaa, Ruotsista olemme tehneet todella hyviä löytöjä, kuten tehtaan paketissa olleen kaasuttajan vuodelta 1947”, jatkaa Rönnberg. 
Auton rakentamisessa pyrittiin säilyttämään alkuperäinen 1940-lukuinen tyyli, joskin turvallisuuden nimissä pieniäkin muutoksia on tehty. Autoon lisättiin muun muassa vilkut ja kokonaan uudestaan rakennetussa sähköjärjestelmässä on käytetty nykyaikaisia osia.  
”Nämä ulkoiselta ilmeeltään poikkeavat osat on pyritty piilottamaan silmältä suojaan”, kertoo Rönnberg, jonka mukaan kasauksessa on pyritty käyttämään muun muassa uraruuveja sekä aikakauden mukaisia letkunkiristimiä.  
”Tätä on tehty pieteetillä hyvään ja aikakaudenmukaiseen lopputulokseen pääsemiseksi. Emme suinkaan ole menneet yli matalimmasta kohtaa aitaa”, painottaa Rönnberg, jonka mukaan monessa mukana ollut seka-auto kaartaa kulkunsa elokuussa Power Truck Show:n veteraaniautokentälle. 


 


Takaisin uutisiin
Yhteistyössä

 

Blåkläder

 

Mainosvarikko Kauhava Pohjanmaan Osuuspankki
Lippu.fi
Mainostoimisto Semio | Webio julkaisujärjestelmä