Ajankohtaista

Ajankohtaista

PTS Magazine - Taiston Teli-Trader


05.07.2024

1960-luvun Suomea rakennettiin monia paikoin brittikalustoon nojaten. 1950-luvun lopulla markkinoille talutettu Ford Thames Trader oli keveytensä ja edullisen hankintahintansa kautta suosittu ajokki monessakin ajotehtävässä. Taisto Nisulan huomassa oleva ajokki on harvakseltaan markkinoilla nähty teliauto. 
 
Metsäteollisuus on Suomessa vaatinut aina toimivia kuljetuksia. Tukit on ajettu metsästä sahoille ja tehtaille, jotka ovat vuorostaan tuottaneet lopputuotteita asiakkaille ja satamiin kuljetettaviksi. Nämä kuljetukset ovatkin omalta osaltaan olleet kehittämässä suomalaista kuljetuselinkeinoa.  
Kaksiakselisilla kuorma-autoilla hoidettiin iso osa kuljetustarpeista vielä 1950-luvun Suomessa, joskin teliautojen merkitys alkoi korostua uuden vuosikymmenen lähestyessä. Orimattilan Saha nojasi omaan kuljetuskalustoon, joskin sahayrittäjä halusi panostaa tehokkuuteen ja suurempiin kuormakokoihin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Niinpä tehtailija Sven Lillqvist hankki aiemmin käytössä olleiden kaksiakselisten autojen tilalle kolmiakselisia Ford Thames Trader -kuormureita. Brittiläisautoilla hoidettiin sahan kuljetustarpeet, joten kyydissä kulki niin tukkeja, sahatavaraa kuin hakettakin. Sahalla oli tiettävästi kolme teli-Traderia, joista viimeistä käytettiin sisäisessä ajossa 1980-luvun alkupuolelle saakka. Tämän jälkeen auto jäi taivasalle odottamaan tulevaa kohtaloaan. 
Pitkän linjan veteraanikuorma-autoharrastaja Tapio Nisula Muuramesta pääsi kiinni muutamallakin omistajalla käyneeseen Traderiin vuonna 2008. Vuodet taivasalla olivat jättäneet jälkensä autoon ja sen kuntoon, mutta Tapio kääri hihat ja aloitti entisöintitoimet purkamalla auton hallinsa lattialle.  
”Entisöintityöhän ryhdyin paljolti harrastajakavereideni yllyttämänä”, paljastaa Taisto, jonka mielestä juuri teli teki siitä mielenkiintoisen ja harvinaisen entisöintikohteen. Auton kaikissa komponenteissa oli jotakin tehtävää; runko oli vääntynyt, ohjaamo ruostunut ja moottorikin kaipasi uusia sisuskaluja. 
Taiston mukaan brittiautot ovat tekniseltä kannalta monesti helppoja kohteita, sillä osien saatavuus on verrattain hyvä. Traderin kuusisylinteristä moottoria on käytetty myös esimerkiksi hyvin yleisessä Fordson Major -traktorissa, mikä helpottaa varaosien hankintaa. 
Viiden vuoden tallissa vietetyn vapaa-ajan jälkeen metsäteollisuuden parissa palvellut Thames Trader oli jälleen uutuuttaan hohtavassa kuosissa. Veteraanikuorma-autoseura palkitsikin Nisulan ja hänen entisöintityön Vuoden Mutteri -tunnustuksella vuoden 2013 parhaasta entisöintityöstä. AP 

 


Takaisin uutisiin
Yhteistyössä

 

Blåkläder

 

Mainosvarikko Kauhava Pohjanmaan Osuuspankki
Lippu.fi
Mainostoimisto Semio | Webio julkaisujärjestelmä